In tijden van film werd er bijna alleen maar gewerkt met ISO-100-film. Ondertussen zijn camerasensoren zo ongelofelijk ver ontwikkeld, dat je zonder problemen die ISO omhoog kunt schroeven. Er zijn zelfs al DSLR camera's die tot 25.600 ASA kunnen gaan, zonder dat de korels noemenswaardig storend zijn.
Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar ook de instapcamera's zijn tegenwoordig zo goed, dat je rustig bij slecht licht de ISO tussen de 600 en 1.200 kunt instellen.
Daarbij zal natuurlijk een bepaalde hoeveelheid aan korrel ontstaan. Daarom raden we aan dat je, voordat je aan een hele serie van foto's begint, eerst een paar testfoto's maakt. De korreligheid is namelijk uiteindelijk niet alleen van de ISO-waarde afhankelijk, maar ook van de lichtsituatie ter plekke.
Let op: ISO is een goede snelle oplossing voor moeilijke lichtomstandigheden, maar je kunt al veel goedmaken met een lichtgevoelige lens. Dit zegt onze collega Boris: "Een goed objectief voor donkere situaties is echt aan te raden en hoeft helemaal niet duur te zijn. Ik gebruik zelf voor concerten bijvoorbeeld graag een 50mm budget-objectiefje met een diafragma van f/1.8 (minder kan ook, maar zelfs met f/2.8 kom je een heel eind) waardoor de sluitertijd duidelijk korter is dan bij de meeste zoom-objectieven. In situaties waarbij je veel rondbeweegt, zoals events, wil je de sluitertijd zo kort mogelijk houden, zodat je niet volledig afhankelijk bent van je ISO als compensatie voor veel beweging."